NEWS | MEDIA

Publieks nominatie | Kunstenaar van het jaar 2021

RECENSIE | Schilderij : Vreugde ! | Joy !

 

De bloemetjes buiten zetten of binnen hangen ?

‘Vreugde’ is een hyperrealistische weergave van een boeket tulpen geschilderd door Kees Blom, kunstenaar uit Apeldoorn. Kees was eerder timmerman voor dat hij zijn passie voor kunst met de steun van zijn vader weer oppakte. Hij is autodidact en schildert vooral kommen (eventueel met vruchten) en bloemen op monumentaal formaat die opvallend zijn door hun fotorealistische uitvoering. 
Kees Blom is op dit moment een van de meeste getalenteerde hyperrealistische kunstenaars in Nederland! 

Wat houdt hyperrealisme precies in?
Het is een kunststroming die zijn oorsprong heeft in de jaren 60s waarin de werkelijkheid op een zo realistisch mogelijke manier werd weergegeven.
De realistische schilderkunst is en blijft een geliefde kunstvorm in de kunstgeschiedenis. Mensen bewonderen graag het meesterschap van een kunstenaar. Het is vertrouwd, vanzelfsprekend, een uniforme taal, herkenbaar ambachtelijk en bijzonder indrukwekkend door zijn perfectie. De bloemetjes buiten zetten of binnen hangen ?

Natania Dan | Curator | Kunsthistoricus | Collection manager by Warnars & Warnars Art Dealers.

 

Kees Blom | Detail in progress | Joy ! | Oil on panel | 100 x 100 cm

Oscar de Wit | "Atelier" fotograaf van Kees Blom.

 

Kees Blom: " Oscar de Wit is een  zeer gedreven getalenteerd kunstenaar | fotograaf!"

Bezoek zijn ook zijn website: https://oscardewit.org

 

Oscar de Wit | Boek | Ambachten en monumentale panden in en rond Apeldoorn.

Museum Mohlmann  | 22e Onafhankelijke Realisten Tentoonstelling 2020

Delftse vaas met deksel | olieverf op paneel 80x105 cm  Museum Mohlmann  | 22e Onafhankelijke Realisten Tentoonstelling 2020

LEVE HET LEVEN!

 

Zeer verrassend in het oeuvre van Kees Blom is dit uitbundige boeket tulpen in een glazen vaas. De tulpen lijken zo met twee grote handen in de vaas geploft te zijn, spontaan, zonder precies te kijken waar welke tulp terechtkomt. ‘Leve het leven’, de titel van het werk, wordt door de bonte bos naar alle kanten uitgestraald.

De kleuren van de tulpen zijn neergezet in een warm palet en aangebracht in tientallen kleuren geel, oranje en rood. Het zijn verwante tinten die elkaar omringen en elke tulp zijn eigen diepte en vorm geven; de kleurcontrasten blijven subtiel. Ook In de witte tulpen is bijna geen wit gebruikt.

De vaas staat in een ongedefinieerde ruimte, tamelijk ver doorgeschoven naar het voorplan. De blik is van boven af, met relatief veel ruimte boven het boeket zodat alle tulpen toch te zien zijn, amper overlapping. Uitzonderlijk mooi geschilderd zijn het dunne, heldere glas van de vaas en het kleine laagje zeer schoon water. De knoppen gaan net open, alles is fris en schoon en staat op het punt te beginnen. 

Toch is het daarmee niet gezegd, want het echte pièce de résistance van dit boeket is het groene blad. Ieder van ons zou bij het schikken het meeste blad al hebben weggelaten, maar niet Kees Blom. Het licht uit de achtergrond is helder, met scherpe randen en zo leidt de schilder onze blik dwars door het boeket. In ook zeker tientallen kleuren groen is het blad geworden tot het hart van de compositie. Het héle boeket straalt zo (duurzame) energie en levenslust uit, ook uit misschien onverwachte hoek, net als het echte leven.  

Drs. W.T.M. Tiemes (kunsthistoricus)

VIND magazine

In VIND magazine (publicatie)

Chinese kom met aardbeien (2019). Olieverf op paneel. 90 x 90 cm.

Dit schilderij, beschreven en geanalyseerd in ‘VIND magazine” door kunsthistoricus DRS. W.T.M. Tiemes.

 

Kees Blom  ‘schilder van het tegenlicht’

 

Welke aardbei zal ik nemen? Moeten we er niet een gordijn voor hangen opdat de vogels er niet van eten? Realistisch fijnschilder Kees Blom (1968) staat bekend om zijn speciale focus op tegenlicht. Momenteel schildert hij kommen op groot formaat, soms aangevuld met fruit. Deze kom met aardbeien past in een serie met kersen, druiven en pruimen. Blom beheerst niet alleen het tegenlicht, juist in zo’n serie is heel goed te zien dat de stofuitdrukking van de verschillende vruchten heel zorgvuldig is geobserveerd. Elk velletje heeft precies de juiste dikte en matheid. Het rood van de pruimen en de kersen is weer totaal anders dan dat van de aardbeien. Blom gebruikt het clair-obscur niet alleen om de kom op zijn plaats te zetten maar veel preciezer, met vele tussenkleuren, om zo de compositie enorme diepte te geven. Hierin schuilt zijn vakmanschap. De schilderijen zijn niet donker, maar met veel gevoel en warmte gemaakt. Steeds meer kunstverzamelaars weten zijn werk te vinden. Het is uitkijken naar nieuw werk dat in de richting gaat van een nog lichter clair-obscur. Blom heeft zich ontwikkeld tot een meester in de toepassing van sprankelend licht en kleur in tegenlicht. 

 

- Drs. W.T.M. Tiemes (kunsthistoricus)

 

Kees Blom genomineerd voor de Van Reekum Cultuurprijs 2018 | CODA Museum

Uit het juryrapport Van Reekum Cultuurprijs 2018

'' Het stilleven van Kees Blom is monumentaal en indrukwekkend door het tegenlicht waarin de centraal geplaatste kom met groot vakmanschap is afgebeeld. Een groot technische kunnen blijkt uit dit werk, maar daar blijft het niet bij. Ook het artistieke concept is overtuigend. De sprankelende kleuren trekken de toeschouwer naar het werk toe, waarna deze vervolgens door eenvoud van het gekozen object, de verstilde enscenering en de lichtwerking tot een andere beleving van het doek wordt uitgedaagd. De alledaagse kom verwordt tot een esthetische, bijna spirituele ervaring. De overtuigende verbeelding, de zeggingskracht en het vakmanschap die uit het werk blijken, maken dat de jury Kees Blom een nominatie voor de Van Reekum Cultuurprijs 2018 met grote overtuiging heeft toegekend.

 

Interview Kunstkrant door Illand Pietersma

 Klein Kunstje 2018 | museum uitgave

Stapel op vee 2017 | Museum uitgave

Boek Realisten 2020 | museum uitgave

Boek Realisten 2019 | museum uitgave

Boek Realisten 2018 | museum uitgave

Boek Realisten 2017 | museum uitgave

Boek Realisten 2016 | museum uitgave