NEWS | MEDIA

Kees Blom #2026

 

Het sabbatical van Kees Blom is bijna voorbij. De stilte was wel nodig en is goed gebruikt, want intussen draait zijn intrinsieke motor “mijn leven lang leren” weer op volle toeren. Een leven lang leren is namelijk ook de tijd nemen om te reflecteren.

 

Het is dus de hoogste tijd om bij te praten. Zijn nieuwe atelier heeft namelijk ook een hele nieuwe manier van werken opgeleverd. De hoge lege muren gaven hem letterlijk de kans èn zijn methodes èn het werk zelf met andere ogen te bekijken. In de grote lege ruimte hervond hij langzamerhand zijn lef en intuïtie. Aan de minuscule penselen zijn nu grote kwasten, en ook, vooral het paletmes toegevoegd. De formaten zijn een stuk groter, zijn kleuren zijn anders nu. En hij koos een ander onderwerp.

 

Het meest interessante is, dat hij in zijn onderwerpkeuze juist weer helemaal inzoomt op diepe lagen die zo eenvoudig lijken maar pas door zijn deskundige bravoure gaan spreken. Hij kijkt en wacht eerst voordat hij met verf en kwast aan de slag gaat.

 

Het is anders, het is nieuw. Wie zijn hele oeuvre overziet kon deze ontwikkeling zien aankomen, er is nieuw werk, een nieuwe methode, een nieuwe focus maar het blijft en is wel het werk van Kees Blom.

Drs. W.T.M. Tiemes, kunsthistoricus

Publication| Art Journal | 2025

Kees Blom captures what has never been portrayed quite like this before: his bowls tell stories about character traits, about focus, about patience. In his recent series, he has made increasingly bold and daring choices that suggest stronger emotions. They speak of healing as well as endurance. Wise lessons drawn from his own life.

In 2025, Kees Blom aims to set aside more time for necessary reflection. He seeks to pause and maintain his vitality as both a person and an artist. His way of life allows for diverse perspectives, while his approach to work demands inventiveness and imagination.

In 2025, he will remain the same master craftsman, still painting the familiar bowls we know so well. However, he will produce fewer of them, as the tall, empty walls and new pathways in his studio inspire him to explore other artistic avenues. Who knows what fascinating discoveries this might lead to, potentially broadening his oeuvre in significant ways. After all, a Kees Blom will always remain a Kees Blom.

Drs. W.T.M. Tiemes, kunsthistoricus

MORREN GALLERIES

Nieuw in de galerie: 
K E E S  B L O M

Al langer waren wij bewonderaars van de stillevens van KEES BLOM (1968) en nu presenteren wij voor het eerst twee van zijn werken in de galerie.
Kees Blom heeft een filosofische natuur en beoogt in elk schilderij een meditatieve verstilling te creëren zodat het voor de toeschouwer een baken van rust vormt in hectische waan van alledag. Kunst waarin al wat overbodig is, wordt weggelaten: des te eenvoudiger de onderwerpen, des te beter komt het raffinement tot zijn recht.   
De hyperrealistische wijze waarop hij op groot formaat een enkele kom, met of zonder fruit, weet weer te geven, geeft het werk welhaast een abstracte lading. Zijn palet is zacht maar helder en zijn focus op tegenlicht zorgt voor een aangename transparantie. 

Wij nodigen u van harte uit om het werk van Kees Blom bij ons te komen bekijken! 

Warme groet,
Morren Galleries

Museum Mohlmann

2 juli t/m 24 september 2023

Dubbelexpositie: I-Adriaen van Ostade: Zijn Atelier-Zijn Werk, II-164 Hedendaagse Kunstenaars: Mijn Atelier-Mijn Werk

Bij deze tentoonstelling verschijnt Het groot Atelierboek.

Het boek (360 pag.) verschijnt in een kleine oplage van ca. 500 waarvan er 164 direct naar de kunstenaars gaan. Het vuistdikke boek verschijnt niet in de boekhandel en is voor een echte feestprijs van slechts €25,- in het museum te koop. Voor wie de komende tijd verhinderd is om naar het museum te komen: bestellen kan via onze online winkel

Deelnemende kunstenaars oa: Johan Abeling, Kees Blom, Henk Helmantel, Douwe Elias, Kenne Grégoire, Peter Durieux, Rob Mohlmann, en Adriaen van Ostade (1610-1685)..

Kees Blom in beeld | Apeldoorn Direct

Museum Mohlmann

Kunstenaars:
120 realisten en figuratieven
Technieken:
diverse
Duur expositie:
10 oktober t/m 19 december 2021
Publicatie/Boek:
Realisten 2021

Publieks nominatie | Kunstenaar van het jaar 2021

Kunstkrant | 2021

Bonnard 5
PDF – 301,5 KB 1202 downloads

Kees Blom | Detail in progress | Joy ! | Oil on panel | 100 x 100 cm

Oscar de Wit | "Atelier" fotograaf van Kees Blom.

 

Kees Blom: " Oscar de Wit is een  zeer gedreven getalenteerd kunstenaar | fotograaf!"

Bezoek zijn ook zijn website: https://oscardewit.org

 

Oscar de Wit | Boek | Ambachten en monumentale panden in en rond Apeldoorn.

LEVE HET LEVEN!

 

Zeer verrassend in het oeuvre van Kees Blom is dit uitbundige boeket tulpen in een glazen vaas. De tulpen lijken zo met twee grote handen in de vaas geploft te zijn, spontaan, zonder precies te kijken waar welke tulp terechtkomt. ‘Leve het leven’, de titel van het werk, wordt door de bonte bos naar alle kanten uitgestraald.

De kleuren van de tulpen zijn neergezet in een warm palet en aangebracht in tientallen kleuren geel, oranje en rood. Het zijn verwante tinten die elkaar omringen en elke tulp zijn eigen diepte en vorm geven; de kleurcontrasten blijven subtiel. Ook In de witte tulpen is bijna geen wit gebruikt.

De vaas staat in een ongedefinieerde ruimte, tamelijk ver doorgeschoven naar het voorplan. De blik is van boven af, met relatief veel ruimte boven het boeket zodat alle tulpen toch te zien zijn, amper overlapping. Uitzonderlijk mooi geschilderd zijn het dunne, heldere glas van de vaas en het kleine laagje zeer schoon water. De knoppen gaan net open, alles is fris en schoon en staat op het punt te beginnen. 

Toch is het daarmee niet gezegd, want het echte pièce de résistance van dit boeket is het groene blad. Ieder van ons zou bij het schikken het meeste blad al hebben weggelaten, maar niet Kees Blom. Het licht uit de achtergrond is helder, met scherpe randen en zo leidt de schilder onze blik dwars door het boeket. In ook zeker tientallen kleuren groen is het blad geworden tot het hart van de compositie. Het héle boeket straalt zo (duurzame) energie en levenslust uit, ook uit misschien onverwachte hoek, net als het echte leven.  

Drs. W.T.M. Tiemes (kunsthistoricus)

VIND magazine

In VIND magazine (publicatie)

Chinese kom met aardbeien (2019). Olieverf op paneel. 90 x 90 cm.

Dit schilderij, beschreven en geanalyseerd in ‘VIND magazine” door kunsthistoricus DRS. W.T.M. Tiemes.

 

Kees Blom  ‘schilder van het tegenlicht’

 

Welke aardbei zal ik nemen? Moeten we er niet een gordijn voor hangen opdat de vogels er niet van eten? Realistisch fijnschilder Kees Blom (1968) staat bekend om zijn speciale focus op tegenlicht. Momenteel schildert hij kommen op groot formaat, soms aangevuld met fruit. Deze kom met aardbeien past in een serie met kersen, druiven en pruimen. Blom beheerst niet alleen het tegenlicht, juist in zo’n serie is heel goed te zien dat de stofuitdrukking van de verschillende vruchten heel zorgvuldig is geobserveerd. Elk velletje heeft precies de juiste dikte en matheid. Het rood van de pruimen en de kersen is weer totaal anders dan dat van de aardbeien. Blom gebruikt het clair-obscur niet alleen om de kom op zijn plaats te zetten maar veel preciezer, met vele tussenkleuren, om zo de compositie enorme diepte te geven. Hierin schuilt zijn vakmanschap. De schilderijen zijn niet donker, maar met veel gevoel en warmte gemaakt. Steeds meer kunstverzamelaars weten zijn werk te vinden. Het is uitkijken naar nieuw werk dat in de richting gaat van een nog lichter clair-obscur. Blom heeft zich ontwikkeld tot een meester in de toepassing van sprankelend licht en kleur in tegenlicht. 

 

- Drs. W.T.M. Tiemes (kunsthistoricus)

 

Kees Blom genomineerd voor de Van Reekum Cultuurprijs 2018 | CODA Museum

Uit het juryrapport Van Reekum Cultuurprijs 2018

'' Het stilleven van Kees Blom is monumentaal en indrukwekkend door het tegenlicht waarin de centraal geplaatste kom met groot vakmanschap is afgebeeld. Een groot technische kunnen blijkt uit dit werk, maar daar blijft het niet bij. Ook het artistieke concept is overtuigend. De sprankelende kleuren trekken de toeschouwer naar het werk toe, waarna deze vervolgens door eenvoud van het gekozen object, de verstilde enscenering en de lichtwerking tot een andere beleving van het doek wordt uitgedaagd. De alledaagse kom verwordt tot een esthetische, bijna spirituele ervaring. De overtuigende verbeelding, de zeggingskracht en het vakmanschap die uit het werk blijken, maken dat de jury Kees Blom een nominatie voor de Van Reekum Cultuurprijs 2018 met grote overtuiging heeft toegekend.

 

Interview Kunstkrant door Illand Pietersma

 Klein Kunstje 2018 | museum uitgave

Stapel op vee 2017 | Museum uitgave

Boek Realisten 2020 | museum uitgave

Boek Realisten 2019 | museum uitgave

Boek Realisten 2018 | museum uitgave

Boek Realisten 2017 | museum uitgave

Boek Realisten 2016 | museum uitgave