NEWS | MEDIA

Kees Blom behoort tot de hoogst gewaardeerde Nederlandse realistische schilders.

Museum Mohlmann

2 juli t/m 24 september 2023

Dubbelexpositie: I-Adriaen van Ostade: Zijn Atelier-Zijn Werk, II-164 Hedendaagse Kunstenaars: Mijn Atelier-Mijn Werk

Bij deze tentoonstelling verschijnt Het groot Atelierboek.

Het boek (360 pag.) verschijnt in een kleine oplage van ca. 500 waarvan er 164 direct naar de kunstenaars gaan. Het vuistdikke boek verschijnt niet in de boekhandel en is voor een echte feestprijs van slechts €25,- in het museum te koop. Voor wie de komende tijd verhinderd is om naar het museum te komen: bestellen kan via onze online winkel

Deelnemende kunstenaars oa: Johan Abeling, Kees Blom, Henk Helmantel, Douwe Elias, Kenne Grégoire, Peter Durieux, Rob Mohlmann, en Adriaen van Ostade (1610-1685)..

Atelier Kees Blom | @ foto: Oscar de Wit

 Kees Blom | Japanse rijstkom olieverf op paneel 90x90 cm | Museum Mohlmann | @foto Oscar de Wit 

MORREN GALLERIES

Nieuw in de galerie: 
K E E S  B L O M

Al langer waren wij bewonderaars van de stillevens van KEES BLOM (1968) en nu presenteren wij voor het eerst twee van zijn werken in de galerie.
Kees Blom heeft een filosofische natuur en beoogt in elk schilderij een meditatieve verstilling te creëren zodat het voor de toeschouwer een baken van rust vormt in hectische waan van alledag. Kunst waarin al wat overbodig is, wordt weggelaten: des te eenvoudiger de onderwerpen, des te beter komt het raffinement tot zijn recht.   
De hyperrealistische wijze waarop hij op groot formaat een enkele kom, met of zonder fruit, weet weer te geven, geeft het werk welhaast een abstracte lading. Zijn palet is zacht maar helder en zijn focus op tegenlicht zorgt voor een aangename transparantie. 

Wij nodigen u van harte uit om het werk van Kees Blom bij ons te komen bekijken! 

Warme groet,
Morren Galleries

 

Museum Møhlmann

Kees Blom

Blauwe vaas | 2021

Olieverf op paneel 90x90 cm

Het schilderij dat Kees Blom (Apeldoorn, 1968) heeft ingebracht in de tentoonstelling bij Museum Mohlmann is niet alleen een mooi voorbeeld van zijn grote vakmanschap maar ook van het feit dat hij niet stil zit.

Anderzijds is deze kostbare vaas van sieraardewerk een voorbeeld van vernieuwing in zijn oeuvre. Geen toevoegingen van fruit of zo, alleen deze blauwwitte of witblauwe? Vaas voor een ongedefinieerde achtergrond. Het matte van keramiek weergeven is al lastig, de vernieuwing in dit schilderij zit in de compleet andere stofuitdrukking : hoogglanzend door het zg. lusterglazuur. Een schilderij is een plat vlak, toch is deze vaas volstrekt driedimensionaal. Zijn vorm ontleent hij aan de uiterst genuanceerde weergave in licht- en schaduwwerking. De lichtbron valt op het midden van de vaas en zowel naar links en rechts als naar boven en beneden komt de vorm van de vaas helemaal tot uiting door de subtiele kleurveranderingen van het ‘wit’ zoals dat zichtbaar is en verandert door de iriserende glazuurlaag heen. Dit is het ware vakmanschap van de schilder. De doorschijnende kleur blauw is ook overal in de juiste balans. Een mooi voorbeeld van verandering en vernieuwing.        

Tekst: Drs.W.T.M. Tiemes, kunsthistoricus

Foto: Oscar de Wit

Kees Blom

Blackberries | 2021

Oil on panel 90x90 cm

Wie raapt er nu zo’n bramentak op? Dat kan alleen een schilder zijn met een bijzonder gevoel voor timing. Kees Blom vindt een beeld voor die korte tijd van het jaar, waarin de bloei ten einde is maar het ‘verval’ nog niet zichtbaar. Aan het einde van de zomer doet deze bramenstruik nog een ultieme poging, in de laatste warme zonnestralen nog zoveel mogelijk vruchten te laten rijpen. Maar gezien de kleur van het blad gaat dat niet meer lukken. Het groeiseizoen zit er op, het wordt stilaan tijd om de energie op te slaan en te gaan bewaren. 
 
Enerzijds is er nog de illusie van de zomer, de warme oranje gloed van de zon schijnt nog door het kommetje. Geeft zelfs het blauw van het kommetje warmte. Anderzijds is er het kraakheldere lage licht van de omgeving waarin alles een enorme scherpte krijgt. Alle haartjes op de stengels en zelfs de subtiele kleurverandering in het fiere groene blad ontsnapt niet aan de aandacht van Kees Blom. Na het heldere rood van de bessen en aardbeien in eerdere schilderijen is dit schilderij een hele mooie uitbreiding van zijn kleurenpalet met de toch wat mysterieuze veelheid van kleur van bramen. Een ontdekkingsreis langs elk besje met zijn eigen kleur. Er komt weinig rood aan te pas, wel helder geel en blauw. Hier komt de verbeeldingskracht van Kees Blom volledig tot zijn recht. Een prachtig beeld om bij na te denken welke gedachten en herinneringen te gaan opslaan.

   

Drs. W.T.M. Tiemes (kunsthistoricus)

 

English publication

Kees Blom

Blackberries | 2021

Oil on panel, 90x90cm

Who would pick up such a blackberry branch? That can only be a painter with a special sense of timing. Kees Blom finds a picture which can only be seen for a short period of time, during which the bloom has come to an end but the ‘decay’ is not yet visible. At the end of the summer the blackberry bush makes an ultimate attempt to catch the last rays of warm sunshine to ripen as many fruits as possible. But looking at the color of the leaves the attempt is futile. The growing season is over, it’s slowly time to capture the energy and save it.

On one hand there is still the illusion of summer, the warm orange glow of the sun shines through the bowl. It even gives the blue color of the bowl warmth. On the other hand there is the crystal clear low light of the surroundings in which everything gets an enormous sharpness. Every hair on the branch and even the subtle color changes on the proud green leaf do not escape Kees Blom’s attention. After the clear red of the berries and strawberries in his previous paintings, this painting is a very nice expansion of his color palette with the ever so mysterious abundance of color of the blackberries  An exploration of every berry with it’s own color. There is very little red to be seen, yet clear yellow and blue. This is where Kees Blom’s imagination is at its best.  A beautiful image to think about which thoughts and memories to keep.

Kees Blom in beeld | Apeldoorn Direct

Museum Mohlmann

Kunstenaars:
120 realisten en figuratieven
Technieken:
diverse
Duur expositie:
10 oktober t/m 19 december 2021
Publicatie/Boek:
Realisten 2021

Publieks nominatie | Kunstenaar van het jaar 2021

Kunstkrant | 2021

Bonnard 5
PDF – 301,5 KB 897 downloads

RECENSIE | Schilderij : Vreugde ! | Joy !

De bloemetjes buiten zetten of binnen hangen ?

‘Vreugde’ is een hyperrealistische weergave van een boeket tulpen geschilderd door Kees Blom, kunstenaar uit Apeldoorn. Kees was eerder timmerman voor dat hij zijn passie voor kunst met de steun van zijn vader weer oppakte. Hij is autodidact en schildert vooral kommen (eventueel met vruchten) en bloemen op monumentaal formaat die opvallend zijn door hun fotorealistische uitvoering. 
Kees Blom is op dit moment een van de meeste getalenteerde hyperrealistische kunstenaars in Nederland! 

Wat houdt hyperrealisme precies in?
Het is een kunststroming die zijn oorsprong heeft in de jaren 60s waarin de werkelijkheid op een zo realistisch mogelijke manier werd weergegeven.
De realistische schilderkunst is en blijft een geliefde kunstvorm in de kunstgeschiedenis. Mensen bewonderen graag het meesterschap van een kunstenaar. Het is vertrouwd, vanzelfsprekend, een uniforme taal, herkenbaar ambachtelijk en bijzonder indrukwekkend door zijn perfectie. De bloemetjes buiten zetten of binnen hangen ?

Natania Dan | Curator | Kunsthistoricus | Collection manager by Warnars & Warnars Art Dealers.

Kees Blom | Detail in progress | Joy ! | Oil on panel | 100 x 100 cm

Oscar de Wit | "Atelier" fotograaf van Kees Blom.

 

Kees Blom: " Oscar de Wit is een  zeer gedreven getalenteerd kunstenaar | fotograaf!"

Bezoek zijn ook zijn website: https://oscardewit.org

 

Oscar de Wit | Boek | Ambachten en monumentale panden in en rond Apeldoorn.

Museum Mohlmann  | 22e Onafhankelijke Realisten Tentoonstelling 2020

Delftse vaas met deksel | olieverf op paneel 80x105 cm  Museum Mohlmann  | 22e Onafhankelijke Realisten Tentoonstelling 2020

LEVE HET LEVEN!

 

Zeer verrassend in het oeuvre van Kees Blom is dit uitbundige boeket tulpen in een glazen vaas. De tulpen lijken zo met twee grote handen in de vaas geploft te zijn, spontaan, zonder precies te kijken waar welke tulp terechtkomt. ‘Leve het leven’, de titel van het werk, wordt door de bonte bos naar alle kanten uitgestraald.

De kleuren van de tulpen zijn neergezet in een warm palet en aangebracht in tientallen kleuren geel, oranje en rood. Het zijn verwante tinten die elkaar omringen en elke tulp zijn eigen diepte en vorm geven; de kleurcontrasten blijven subtiel. Ook In de witte tulpen is bijna geen wit gebruikt.

De vaas staat in een ongedefinieerde ruimte, tamelijk ver doorgeschoven naar het voorplan. De blik is van boven af, met relatief veel ruimte boven het boeket zodat alle tulpen toch te zien zijn, amper overlapping. Uitzonderlijk mooi geschilderd zijn het dunne, heldere glas van de vaas en het kleine laagje zeer schoon water. De knoppen gaan net open, alles is fris en schoon en staat op het punt te beginnen. 

Toch is het daarmee niet gezegd, want het echte pièce de résistance van dit boeket is het groene blad. Ieder van ons zou bij het schikken het meeste blad al hebben weggelaten, maar niet Kees Blom. Het licht uit de achtergrond is helder, met scherpe randen en zo leidt de schilder onze blik dwars door het boeket. In ook zeker tientallen kleuren groen is het blad geworden tot het hart van de compositie. Het héle boeket straalt zo (duurzame) energie en levenslust uit, ook uit misschien onverwachte hoek, net als het echte leven.  

Drs. W.T.M. Tiemes (kunsthistoricus)

VIND magazine

In VIND magazine (publicatie)

Chinese kom met aardbeien (2019). Olieverf op paneel. 90 x 90 cm.

Dit schilderij, beschreven en geanalyseerd in ‘VIND magazine” door kunsthistoricus DRS. W.T.M. Tiemes.

 

Kees Blom  ‘schilder van het tegenlicht’

 

Welke aardbei zal ik nemen? Moeten we er niet een gordijn voor hangen opdat de vogels er niet van eten? Realistisch fijnschilder Kees Blom (1968) staat bekend om zijn speciale focus op tegenlicht. Momenteel schildert hij kommen op groot formaat, soms aangevuld met fruit. Deze kom met aardbeien past in een serie met kersen, druiven en pruimen. Blom beheerst niet alleen het tegenlicht, juist in zo’n serie is heel goed te zien dat de stofuitdrukking van de verschillende vruchten heel zorgvuldig is geobserveerd. Elk velletje heeft precies de juiste dikte en matheid. Het rood van de pruimen en de kersen is weer totaal anders dan dat van de aardbeien. Blom gebruikt het clair-obscur niet alleen om de kom op zijn plaats te zetten maar veel preciezer, met vele tussenkleuren, om zo de compositie enorme diepte te geven. Hierin schuilt zijn vakmanschap. De schilderijen zijn niet donker, maar met veel gevoel en warmte gemaakt. Steeds meer kunstverzamelaars weten zijn werk te vinden. Het is uitkijken naar nieuw werk dat in de richting gaat van een nog lichter clair-obscur. Blom heeft zich ontwikkeld tot een meester in de toepassing van sprankelend licht en kleur in tegenlicht. 

 

- Drs. W.T.M. Tiemes (kunsthistoricus)

 

Kees Blom genomineerd voor de Van Reekum Cultuurprijs 2018 | CODA Museum

Uit het juryrapport Van Reekum Cultuurprijs 2018

'' Het stilleven van Kees Blom is monumentaal en indrukwekkend door het tegenlicht waarin de centraal geplaatste kom met groot vakmanschap is afgebeeld. Een groot technische kunnen blijkt uit dit werk, maar daar blijft het niet bij. Ook het artistieke concept is overtuigend. De sprankelende kleuren trekken de toeschouwer naar het werk toe, waarna deze vervolgens door eenvoud van het gekozen object, de verstilde enscenering en de lichtwerking tot een andere beleving van het doek wordt uitgedaagd. De alledaagse kom verwordt tot een esthetische, bijna spirituele ervaring. De overtuigende verbeelding, de zeggingskracht en het vakmanschap die uit het werk blijken, maken dat de jury Kees Blom een nominatie voor de Van Reekum Cultuurprijs 2018 met grote overtuiging heeft toegekend.

 

Interview Kunstkrant door Illand Pietersma

 Klein Kunstje 2018 | museum uitgave

Stapel op vee 2017 | Museum uitgave

Boek Realisten 2020 | museum uitgave

Boek Realisten 2019 | museum uitgave

Boek Realisten 2018 | museum uitgave

Boek Realisten 2017 | museum uitgave

Boek Realisten 2016 | museum uitgave