BIOGRAFIE KEES BLOM

Kees Blom (1968) is geboren en getogen in Apeldoorn. Pas op latere leeftijd is hij professioneel kunstschilder geworden maar de basis is al in zijn vroege jeugd gelegd.

 

Jeugdjaren

Zijn vroegste voorbeeld is zijn vader, die zijn hele gezin waarvan Kees de jongste is, meenam voor zijn grote hobby: buitenschilderen. Bepakt en bezakt ging de stoet elke vakantie met de fiets er op uit. In de directe omgeving op de Veluwe waren de mooiste plekjes te vinden, vooral in Garderen. Kees’ moeder, zorgzaam en tolerant, gaf haar man daarin alle ruimte en het leverde ook wat op. Dreigde het vroegtijdig einde van het huishoudgeld in zicht te komen, trok zij aan de bel en verkocht vader telkens de nodige schilderijen. Een multi-taskende man, een meester in zelfredzaamheid, die alle middelen inzette om zijn vrouw en kinderen te onderhouden. Wanneer er niet geschilderd werd nam zijn vader Kees graag mee naar zijn vriendenkring, waar uitvoerig over van alles, vooral kunst, gesproken werd. Gezeten op een stoofje, onzichtbaar en muisstil genoot Kees vooral van de sfeer van tijd en rust waar geen eind aan leek te komen. Geduld is een schone zaak.

Tegenwoordig kennen we hem vooral als schilder maar het begon allemaal met tekenen. Een van zijn eerste tekeningen is die van een grote zon met een huis erin. Al van kleins af aan maakt hij dus al het grote gebaar van een cirkel en dat gebaar zal zich jaren later vertalen in de kommen die we zo goed van hem kennen. Het huis dat hij binnen de cirkel tekende geeft al aan dat hij graag mensen om zich heen heeft. Enerzijds wil hij het liefst op de achtergrond blijven met zijn vertrouwde kommen, anderzijds heeft hij ook wel de drang naar buiten te treden en te experimenteren.

 

Zelfstandig ondernemer

Kees besloot zelfstandig ondernemer te worden. Een aantal jaren ging dit goed tot zijn gezondheid brak. Hij begon weer helemaal opnieuw, ook door een nieuwe kijk op het leven. Het schilderen was in die jaren op de achtergrond geraakt maar tekenen was hij wel altijd blijven doen. Het is een innerlijke drijfveer die niet weggaat. De technische kneepjes leerde hij oa in Groningen en langzaam aan ontwikkelde hij zijn persoonlijke stijl.

 

Professioneel kunstschilder

Inmiddels heeft Kees Blom een ijzersterkte reputatie opgebouwd met zijn kommen,  de rode draad in zijn werk. Overzie je zijn oeuvre, dan zie je een heel zorgvuldig opgebouwd overzicht van werk in relatie tot zijn doorgroeien naar autonoom kunstenaar. Het begint ogenschijnlijk met fruit waarbij de kom bijzaak lijkt, tot hij overgaat tot groot formaat schilderijen met daarop alleen de kom. Het onderliggende thema is al die tijd hetzelfde gebleven : het draait om geven en nemen.

 

En daarbij geeft Kees zelf met gulle hand: de geschilderde kersen, bramen en noem verder maar op moeten van de hoogste kwaliteit zijn. Met zijn vakmanschap in kleurgebruik raakt hij een hele mooie emotionele snaar. Wat je stemming ook is al je zijn werk ziet, uiteindelijk geeft hij de kijker een goed gevoel. Bovendien, het valt bijna niet op, zijn de rode bessen en de aardbeien ook al een voorbode van de zo geliefde vorm van de cirkel die met het schilderen van de kom solo zelfs letterlijk alleen maar groter is geworden.  

 

Met de solo kommen op groot formaat gaat hij een stap verder in zijn opvattingen, in zijn ontwikkeling: geven en nemen waarbij iedereen vrij is zelf de inhoud van de kom in te vullen. Hij varieert met het perspectief zodat je soms heel weinig van de binnenkant ziet of juist veel. Er ontstonden prachtige series als ‘Healing’ en de serie kommen als soort zelfportretten waarbij Kees Blom zich per kom concentreerde op één kenmerk dat hem zowel als kunstenaar als ook als mens raakt. Een hoogtepunt in die serie is het schilderij met als titel ‘1.4 imperfectie’ gebaseerd op het Japanse principe van kintsugi: het principe dat wat eerst een tegenslag of een breuk is, later of achteraf gezien een verrijking is. Dit proces gaat niet zomaar, het is een heel karwei om de confrontatie met jezelf aan te gaan, het gebruik van het goud in het schilderij is dan ook tot het minimum beperkt: problemen of zorgen ook weer niet verheerlijken. Het is het hart en ziel van Kees Blom.

 

Toekomst

Het is wel duidelijk dat Kees Blom een kunstenaar is die zijn leven lang blijft leren. De rode draad door de hele biografie heen : zijn ontwikkeling van een impressionistisch schilder naar een expressionistisch schilder. Steeds meer de mens Kees en dan de kunstenaar. Dat is al te zien aan zijn laatste series waarin hij karakterkenmerken meeschilderde in zijn kommen. Het getuigt ook van een empathische persoonlijkheid die geen groot ego nodig heeft om zich te profileren. Integendeel haast, want toch weer iets nieuws beginnen?

 

2025

Met het in gebruik nemen van een nieuw atelier borrelt bij hem de behoefte naar iets nieuws. Hij is met iets heel moois bezig, voorlopig zit het alleen nog in zijn hoofd en zijn de wanden van zijn nieuwe atelier hoog en leeg. In welke vorm dat zichtbaar gaat worden zal vast en zeker de moeite van het wachten waard zijn.

 

Drs. W.T.M. Tiemes, kunsthistoricus

BIOGRAPHY KEES BLOM

 

Kees Blom (Apeldoorn, 1968) comes from an artistic family. While his father already had a passion for painting, son Kees succeeds in taking the step to become an independent painter. The first lessons in drawing, the love for nature and philosophic discussions he learned from his father and his painter friends. At a very early age Kees was already creating drawings of, among other things, a big sun containing houses, people and trees. A six-year-old ‘painter-philosopher’ in the making, his school was not too happy with this. His eyes and ears received versatile training early on and life itself taught him many lessons as well.

 

Kees Blom is a realistic fine painter who converted his setbacks into a special focus on backlighting. At the moment he is painting large format bowls, sometimes with fruit added. The simpler the subjects, the better visible his craftsmanship becomes and his personality shines through. The backlight is carefully observed, the bowls are in place without any specific indication of placement. A perfect expression of material makes the fruit come alive. He uses only a very limited colour palette and by adding many intermediate colour shades he creates depth and nuance.

 

More and more art collectors already know how to find his work. A good investment. Moreover, we are looking forward to new work which is moving towards an even lighter chiar’oscuro. A master in the application of sparkling light and colour against backlighting. Through increased freedom in his head, in his brushwork and use of colour he opens up a whole new range of artistic possibilities for himself. His series of bowls is the most recent example of this, daring yet consistent.

 

He also recently started his own academy giving people the opportunity to enjoy painting as much as he does. This too is Kees Blom.

 

Drs. W.T.M. Tiemes, kunsthistoricus