Bowl series | 'finding my roots'

Vanuit emoties doorgemaakt bij het schilderen van zijn twee laatste werken ‘Imperfectie’ en ‘Loslaten’ (zelfs nog niet af), dwingt Kees Blom zichzelf als persoon en als schilder ‘healing’ als een werkwoord te gebruiken in de betekenis van ‘helen’ : heel maken. In dit proces is het een constant kleiner maken van negatieve gevoelens en het toestaan van positieve gevoelens. De lastige afweging maakt hem, als het lukt, op zo’n dag niet alleen vrij maar onafhankelijk, autonoom.

De kommen die hij in deze serie schildert ontstaan intuïtief en zijn daarmee totaal eigen van karakter. Deze kommen staan symbool voor samengevouwen handen die iets moois vasthouden, kunnen bewaren en zelfs doorgeven. Elke kom is een unieke afweging van aandacht voor de buitenkant, het standpunt, de bodem en de binnenkant zodat het juist een intacte kom wordt, een hele kom, even geen barsten. Kees Blom ervaart als geen ander hoe het gevoel voor schoonheid aan  emoties raakt. Sommige kommen keren van binnen naar buiten, tonen de bodem of juist niet, andere zijn juist weer spannend door het contrast. Hij vindt het hele proces toch helemaal de moeite waard en voegt vaak goud toe, ook al is het op het randje.

Drs.W.T.M. Tiemes, kunsthistoricus

 

Introduction | Series: Healing

Through emotions experienced while painting his last two works ‘Imperfection’ and ‘Letting go’ (not yet finished), Kees Blom forced ‘healing’ upon himself as a person and a painter, using the verb literally, to heal. In this, the process is to constantly pull apart and reduce negative feelings and to allow positive feelings. Difficult considerations allow him, when successful, on a day like that, to be not only free but independent, autonomous.

The bowls he creates in this series arise intuitively and are therefore unique in character. These bowls symbolise folding hands that hold something beautiful, to keep it safe and pass it on. 

Every bowl is unique in its consideration and attention is paid to the outside, the point of view, the bottom and the inside so that it becomes a perfect, whole, intact, bowl, no cracks this time. Some are turned inside out, showing the bottom, some are purposely not. Others are purposely daring because of its contrast.

Kees Blom experiences like no other how the feeling of beauty touches emotions. He finds the entire process very worthwhile and often adds a touch of gold, even if only on the edge.