Kees Blom Nieuws media

Kees Blom nu ook te zien bij galerie Bonnard , Berg 9 ,Nuenen.

Kees Blom deelname tentoonstelling 22e ORT Museum Mohlmann.

Museum boekuitgave, Realisten 2020

Kees Blom,  Delftse dekselvaas, 80x105 cm, olieverf op paneel 80 x 105 cm voorzien van vergulde handgemaakte  lijst, 2020, Te zien bij Museum Mohlmann 4 oktober - 20 december.

Omschrijving Deftse vaas met platte deksel, tinglazuuraardewerk, Delft, ca 1700-1725, 35cm hoog, beschilderd in Imari-decor, gemerkt onderkant pot monogram APK ineen, (PAK(?)) van Pieter Adriaensz. Kocx (actief 1686-1703) en zijn weduwe Johanna van der Heul (actief 1703-1721) eigenaars van plateelbakkerij De Grieksche A, De Geer, Delft, Rijksmuseum Amsterdam.

 

Deze dekselvaas is zelf al een pronkstuk. Exclusiviteit gemaakt in Delft voor een exclusief koperspubliek : de verwende aristocratie in West Europa. Kocx leverde o.a. aan koning Willem I van Engeland (hiervoor stadhouder Willem III van Het Loo, Apeldoorn), en vooral diens vrouw Mary Stuart II voor hun kasteel Hampton Court, Londen. De plateelbakkers in Delft wilden hun kwaliteit bewaren en deponeerden vanaf 1764 hun merken, tezamen met hoge straffen tegen het namaken. Tevergeefs, wat zij deden, konden anderen ook : kwaliteit herkennen en inzetten.   

Naar Delft haalde men toen het summum van de Aziatische kunst. Het geheim van het Chinese witte porselein had men nog niet gekraakt, maar wel goed bekeken. Na de eerste bakgang werd de Delftse klei van de witte onderlaag voorzien door het in een bad van witte en ondoorzichtige tinglazuur te leggen. Een mooie basis voor de kleurenpracht van het Japanse Imari-palet (naam havenplaats) dat bestaat uit blauw, rood en goud. Het blauw (kobalt oxide) werd onder een helder glazuur op hoge temperatuur ingebakken in een volgende onderlaag, des te donkerder het blauw, des te exclusiever. Daaroverheen volgden meerdere lagen ijzer-rood, goud, en eventueel andere kleuren (zwart, groen). 

Voor een schilder is het niet gemakkelijk al deze lagen in de stofuitdrukking van de vaas recht te doen. Het wit moet vooral ondoorzichtig zijn, het blauw onder een helder glazuur geeft weer een ander effect. Hier komt al een goed beeld van het vakmanschap van Kees Blom tot uiting, maar dat gaat nog veel verder. Het meest spectaculaire aan de vaas is de afbeelding erop. Het meest gewaagd is de asymmetrische diagonaal gevormd door de exotische vogels met hun lange veren staarten in een tamelijk grote leegte. Dit ontwerp is ook afkomstig uit Japan, maar dan ontleend aan ontwerpers van stoffen, van de kleurrijke en zeer luxe zijden stoffen voor kimono’s en meubels. Op de vaas zelf of op zijde is dat ‘eenvoudig’ over te brengen, maar de vorm van deze vaas, met zijn dikke buik en smalle boven- en onderkant, maken het tot een echte uitdaging. Het afbeelden van de vaas in 2D, in witte leegte en wegvliegende vogelveren, in een beperkt kleurenpalet, vereist de inzet en kwaliteiten van een meer dan uitstekend schilder, echt iets voor Kees Blom.

-Drs. W.T.M. Tiemes kunsthistoricus.

Kees Blom deelname aan miniatuur tentoonstelling in Museum Mohlmann.

Kees Blom schilderd schilderij in Carona quarantaine: Leve het leven ! 2020

Schilderij: Leve het leven!
Olieverf op paneel 90x90 cm.
Geschilderd door: Kees Blom (1968) Apeldoorn.


Recensie 11 mei, 2020

Zeer verrassend in het oeuvre van Kees Blom is dit uitbundige boeket tulpen in een glazen vaas. De tulpen lijken zo met twee grote handen in de vaas geploft te zijn, spontaan, zonder precies te kijken waar welke tulp terechtkomt. ‘Leve het leven’, de titel van het werk, wordt door de bonte bos naar alle kanten uitgestraald.
De kleuren van de tulpen zijn neergezet in een warm palet en aangebracht in tientallen kleuren geel, oranje en rood. Het zijn verwante tinten die elkaar omringen en elke tulp zijn eigen diepte en vorm geven; de kleurcontrasten blijven subtiel. Ook In de witte tulpen is bijna geen wit gebruikt.
De vaas staat in een ongedefinieerde ruimte, tamelijk ver doorgeschoven naar het voorplan. De blik is van boven af, met relatief veel ruimte boven het boeket zodat alle tulpen toch te
zien zijn, amper overlapping. Uitzonderlijk mooi geschilderd zijn het dunne, heldere glas van de vaas en het kleine laagje zeer schoon water. De knoppen gaan net open, alles is fris en schoon en staat op het punt te beginnen.
Toch is het daarmee niet gezegd, want het echte pièce de résistance van dit boeket is het groene blad. Ieder van ons zou bij het schikken het meeste blad al hebben weggelaten, maar niet Kees Blom. Het licht uit de achtergrond is helder, met scherpe randen en zo leidt de schilder onze blik dwars door het boeket. In ook zeker tientallen kleuren groen is het blad geworden tot het hart van de compositie. Het héle boeket straalt zo (duurzame) energie en levenslust uit, ook uit misschien onverwachte hoek, net als het echte leven.

Drs. W.T.M. Tiemes (kunsthistoricus)

Kees Blom in Vind magazine.  

''Welke aardbei zal ik nemen?"" is de vraag die dit geweldige werk van realist Kees Blom oproept.

Beschreven en geanalyseerd in ''Vind magazine"" door kunsthistoricus Drs. W.T.M. Tiemes.

Opening door Mr. G.J. (Fred) de Graaf

Kees Blom  Coda Museum publieksprijs.

Kees Blom kreeg van museum directeur Carin Reinders van het CODA Museum de publieksprijs voor het mooiste Apeldoornse kunstwerk van 2018 in de tentoonstelling 055 Apeldoorn Art.

Kees Blom genomineerd voor de Van Reekum Cultuurprijs.

EO VISIE / interview met Kees Blom door Gertjan Schaap 

Kees Blom publicatie door Illand Pietersma

Kees Blom / Museum Mohlmann /boek

Kees Blom MASTERS OFF LXRY 2014

KEES BLOM IN KUNSTGIDS AMSTERDAM

KEES BLOM  Hedendaags Realisme